Zo, je blog is af! Je hebt alle tips en tricks uit het nieuwste magazine van Sterk in Media ter harte genomen en dan ben je klaar. Tenminste, zo voelt dat: de woorden die je wilden zeggen liggen in tekstvorm, maar het is pas echt af als je een mooie foto bij je blog hebt. Waarom dat is, wat voor foto geschikt is en hoe je daaraan komt, lees je hier.
Waarom foto’s bij je blog?
Je wilt lezers trekken om je blog te lezen, uiteraard doe je dat met een goede titel, een spannend intro, maar je doet dit ook door een foto bij je blog te plaatsen.
Een aantal redenen om foto’s te plaatsen in je blog:
- Een foto bij tekst trekt de aandacht en dus meer lezers
- Een goede foto versterkt je blog, kan zelfs je blog uitleggen in 1 of meerdere foto’s
- Veel mensen zoeken op afbeeldingen via Google en komen dan dus uit op jouw blog
- Visueel is het aantrekkelijker om een lap tekst met een foto te zien, dan een lap tekst zonder foto
- Je blog lijkt langer door gebruik van foto’s 😉
Oké, ik heb je vast overtuigd dat je blog er ‘leuker’ uitziet en meer aandacht trekt met een foto, maar dan komt de volgende vraag… wat voor foto plaats je bij je blog?
Functioneel of illustratief?
Je kan foto’s kiezen om de inhoud van je blog te versterken (functioneel), of om je blog op te leuken (illustratief).
Om je blog te kunnen versterken, moet de lezer bij het zien van de foto meteen snappen wat jij in je tekst bedoeld. Als je een blog schrijft over personal branding en je plaatst een foto van een persoon die, mooi gestyled is in de kleuren van het bedrijf en met een mooi notitieblok en/of koffiebeker met het betreffende logo erop, dan zien mensen meteen dat het inderdaad vet professioneel staat als je personal branding toepast in je bedrijf.
Je kan ook kiezen voor een illustratieve foto: een geel tulpenveld met 1 rode tulp bijvoorbeeld als je een blog schrijft over dat je opvalt als je anders bent. Of een foto van jezelf, dan beantwoord je de vraag van de lezer “wie schrijft toch zo’n geweldige blog?”
Hoe kom je aan foto’s?
Van internet plukken
Op alle foto’s rust auteursrecht, dat betekent dat je niet lukraak van internet een foto kan plukken. Je loopt serieus een groot risico dat de betreffende fotograaf je een factuur stuurt voor oneigenlijk gebruik van de foto. Jij wilt immers toch ook betaald worden voor je werk.
Stockfoto’s kopen
Je kan ook foto’s kopen bij stockfotobanken. De bekendste zijn: Shutterstock, StockPhotoSecrets Shop, iStock. Maar ja, die foto’s worden dus ook door vele anderen gekocht, dus de kans dat je diezelfde foto tegenkomt op een andere website of blog is groot.
Eigen foto’s
Hoe gaaf is het om eigen foto’s te hebben en te gebruiken? Dan val je op! Het hoeft niet van jou als model te zijn, maar van jou zoals je bent, zoals de mensen je kennen en zoals je nieuwe klanten je leren kennen. Het is extra leuk om zo’n fotoshoot gestyled te doen, want als je het doet, doe het dan meteen goed!
Dus overleg van tevoren met je fotograaf welke locatie geschikt is, denk je na over de kleuren en de setjes kleding, daarin kan je ook meteen een ‘zakelijk’ en een ‘casual’ versie van jou laten zien en regel je vlak voor de fotoshoot een visagiste. Een visagiste zorgt ervoor dat je er goed uitziet op de foto en dat geeft je een zelfverzekerd gevoel en dat zie je terug op de foto’s!
Neem naar de fotoshoot niet alleen je werkspullen mee, maar ook dingen die iets over jou zeggen. Dit kan van alles zijn: je lievelingsbloemen, bokshandschoenen, je koffiemok, name it! Zo maak je de foto’s persoonlijk en uniek! Deze foto’s kan je natuurlijk naast je blog, ook gebruiken voor je website en je berichten op social media. Je zal merken dat je super leuke reacties krijgt en dat verhoogt je zichtbaarheid!
Aanmelding ondernemersfotoshoot
Wil je weten welke foto’s echt niet kunnen ontbreken op jouw website, lees dan dit artikel, dan kom je daar achter!