06-40168835
dana@fotovandana.nl

De kunst van het kiezen na een fotoshoot

Voor foto's om trots op te zijn!

De kunst van het kiezen na een fotoshoot

vrouw met handsfree onder logo van haar bedrijf

Weergaven: 2

De kunst van het kiezen na een fotoshoot

Yes! De fotoshoot is achter de rug en nu stuurt je fotograaf een gallery door waar je je foto’s uit kunt kiezen die je straks uiteraard volop gaat gebruiken! Maar dan begint de keuzestress…. Want er zijn er zoveel leuke!

Keuzes maken is niet iedereen z’n sterke kant, dat is ook best lastig, vooral als je geen duidelijk plan vooraf hebt. Ik ga ervan uit dat het allemaal technisch (scherp, mooie kleur en recht) goede foto’s zijn; jouw fotograaf heeft deze selectie al gemaakt.

 

Wat is het doel van de fotoshoot?

vrouw met jas en tas in een mooie gangBegin dus altijd eerst even met terugblikken waarom je de fotoshoot hebt gedaan. Was het omdat je een nieuwe website hebt, of was je toe aan een update van je beeldmateriaal? Of misschien breng je binnenkort een magazine uit waarvoor je nieuwe foto’s nodig had, of heb je een wijziging in je aanbod waarbij je nieuwe foto’s nodig hebt om dat te kunnen laten zien aan de klant? Er zijn natuurlijk nog meer redenen om een fotoshoot te doen, dus denk daaraan als je gaat kiezen.

Kiezen op gevoel

Bekijk de gallery eerst in z’n geheel en noteer meteen de foto’s die je direct aanspreken. Die je een ‘wauw’-gevoel geven.

Uitstraling van de foto

Als het om foto’s van jezelf of van andere mensen gaat, kijk dan hoe echt de foto’s overkomen. Past de foto bij het doel van de fotoshoot? Als je bijvoorbeeld een begrafenisondernemer bent, dan mag je best foto’s met lachende mensen hebben, maar het moet niet alleen maar dikke pret uitstralen. Zoek daar een balans in. Foto’s die natuurlijke en oprechte expressies laten zien, maken vaak de beste indruk.

Variatie

Kies gevarieerd, op die manier haal je het meeste uit de fotoshoot. Als je een fotoshoot in de studio hebt gehad en je hebt diverse kleding aangehad, kies dan per setje kleding. Heb je een fotoshoot gehad op diverse locaties, kies dan per locatie een paar foto’s. Je kan ook variëren in de stand van de foto: staande of liggende foto’s. Echter, als je foto’s voor je website nodig hebt, dan heb je meestal alleen liggende foto’s nodig en een enkele staande (bijvoorbeeld bij je contactpagina).

Als je op deze manier kiest, krijg je een veelzijdige serie foto’s die je voor verschillende doeleinden of op verschillende momenten kan gebruiken!

Vraag hulp!

lachende vrouw uit auto met logoKom je er niet uit? Roep hulp in van mensen die jou kennen en begrijpen waar je mee bezig bent en wat het doel van de fotoshoot is. Die dus niet alleen kijken of ze jou mooi op de foto vinden staan, maar het is wel heel belangrijk dat ze je herkennen op de foto (“O, dat is typisch jij!”). Als de fotoshoot is geweest voor je nieuwe website, laat dan zeker ook je websitebouwer met je meekijken!

Wees voorbereid dat het soms op een hele vreemde manier werkt als je andere mensen laat kiezen: dan kiezen anderen jouw foto’s en denk jij: Nee! Niet die! Nou, dan weet je dat ook, kan je die doorstrepen! Dus luister uiteraard naar de mensen die je vraagt, maar blijf wel op je eigen gevoel afgaan (tenzij het argument van de ander natuurlijk ijzersterk is).

Doel(groep)

Blijf altijd denken aan het doel van je fotoshoot én aan je doelgroep! Welke foto’s spreken je doelgroep aan? Welke foto’s passen het beste bij je doelgroep?

Conclusie

Een fotoshoot doen is vaak al een hele stap en kan erg spannend zijn, maar het kiezen van de uiteindelijke foto’s is ook een hele uitdaging! Als je bovenstaande structuur aanhoudt, kan je de perfecte beelden kiezen die jou en jouw bedrijf het beste laten zien.

Vertrouw op je instinct, vraag om feedback en houd altijd het doel van de fotoshoot in gedachten. Op die manier kan je zowel op gevoel als met je verstand de foto’s kiezen.

Heb je bij mij een fotoshoot gehad en hulp nodig bij het kiezen van de juiste foto’s? Aarzel niet om contact met mij op te nemen. Ik sta altijd klaar om je te helpen en ervoor te zorgen dat je de best mogelijke foto’s hebt voor jouw zakelijke succes.

 

Contact

Wil je eens sparren met mij wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met mij op! Per mail: dana@fotovandana.nl of bel me op 06-40168835twee paar handen bij twee kopjes koffie

 

 

 

P.S. Als je meer wilt lezen over gerelateerde onderwerpen, klik dan op onderstaande buttons:

Blog: hoe gebruik je je profielfoto optimaal

Blog: 3 soorten profielfoto’s Blog: zijn professionele foto’s echt onmisbaar voor je website