4 tips om het beste uit een bedrijfsfotoshoot te halen
Je bent voortvarend te werk gegaan: je hebt een zakelijke fotoshoot voor je bedrijf geboekt om goede, professionele foto’s te laten maken. Goed voor de zichtbaarheid van je bedrijf en de professionele uitstraling! Goed bezig! De fotograaf zal dan toch wel begrijpen wat je bedoelt? Een profielfoto van elke medewerker, foto’s van het pand en dan heb je het toch wel? We trekken kleding aan wat we altijd aan hebben, want we zijn vooral onszelf en we houden niet van gedoe.
De fotoshoot was leuk, de fotograaf was aardig en de resultaten had je al gauw in huis, nou dat klinkt als een geslaagde missie! Of toch niet?
Geslaagde fotoshoot, of net niet?
Want nu ben je met de website bezig en past die ene foto van het kantoor niet in het kader die je daarvoor hebt. Wat jammer dat een personeelslid een t-shirt aan heeft met een bizarre tekst.. het lijkt wel of alle aandacht in de foto daarheen gaat… En is er ook een geschikte foto voor bij de nieuwe personeelsadvertentie? Een eigen beeldbank met wat algemene foto’s van jullie bedrijf had toch ook fijn geweest!
Conclusie: het is het net niet….
Om het beste uit je bedrijfsfotoshoot te halen, heb ik 4 tips voor je:
- Bekijk je website en bedenk wat voor beelden je zou willen die de tekst versterken. Maak bijvoorbeeld een inspiratiebord in Pinterest, of verzamel op een andere plek foto’s die je mooi vindt en die je ook zelf zou willen laten maken. Laat dit ook van tevoren aan je fotograaf zien, dan kan die meedenken en misschien wel met nog andere voorbeelden komen.
- Denk niet alleen aan de inhoud van het beeld, maar ook aan de uiterlijke kenmerken: size does matter! Heb je namelijk op elke pagina een panoramisch foto van in de verhouding 1:5, dan is dat belangrijk om aan je bedrijfsfotograaf door te geven. Wil je vooral foto’s hebben die je voor Instagram gaat gebruiken, dan moeten de foto’s vierkant gesneden kunnen worden
- Welke kleuren zijn van belang voor je website? Kijk naar de kleuren van je logo en de uitstraling van je website. Stel dat de rode kleur de boventoon voert, dan is het niet handig dat de mensen op de foto pastelkleurige kleding aan hebben. Stem dit van tevoren dus wel af met de mensen die ook op de foto komen. Spreek dan meteen af dat ze geen kleding met kleine ruitjes of streepjes aantrekken, want deze ruitjes en streepjes gaan alle kanten op in het beeld.
- Inventariseer van tevoren welke mensen je op de foto wilt en of zij dat ook inderdaad willen. Misschien komen ze zelf nog met leuke ideeën voor de fotoshoot! Een bijkomstig voordeel is dat je het teamgevoel hiermee ook nog eens een boost geeft!
Naast deze vier tips, heb ik nog wel meer tips om je het beste uit je bedrijfsfotoshoot te halen. Wil jij bedrijfsfoto’s laten maken door mij? Dan kom ik eerst kennismaken en bespreken we de wensen en ideeën. Zo komen we tot een succesvol resultaat om jouw bedrijf goed te presenteren!
Bedrijfsfotografie prijzen
Ik maak een offerte op maat, afhankelijk van het aantal foto’s die nodig zijn, de hoeveelheid voorbereiding, fotografie en nabewerking. Maar wil je een indicatie wat de kosten zijn voor bedrijfsfotografie? Kijk dan op deze pagina.
Bekijk prijzen bedrijfsfotografie