06-40168835
dana@fotovandana.nl

Alles wat je moet weten over een bedrijfsfotoshoot

Voor foto's om trots op te zijn!

eigen stockfoto notitieblok met bedrijfsnaam kop thee

Alles wat je moet weten over een bedrijfsfotoshoot

Het woord ‘bedrijfsfotografie’ zegt het al: foto’s van je bedrijf. En dat is eigenlijk van alles! Alles wat met jouw bedrijf te maken heeft; jouw product of dienst, het bedrijfspand, de medewerkers, echt alles. De foto’s moeten antwoorden  bevatten op alle vragen die je potentiële klanten hebben over je bedrijf.  En ze moeten er natuurlijk professioneel en persoonlijk uitzien. Daar trek je de juiste klanten mee aan!

Nu denk je misschien ‘Foto’s de vragen laten beantwoorden? Hoe dan?’


Je potentiële klanten kunnen verschillende vragen hebben als ze jouw website bezoeken:

twee mannen aan tafel met laptops

  1. Wat voor bedrijf is het? Leveren jullie een dienst? Maken jullie een product? Laat het zien!
  2. Met wie heb ik te maken? De mensen zijn altijd nieuwsgierig en zoeken een connectie, ze zoeken een ‘klik’. Laat zien wie er in je bedrijf werken en vergeet niet: wie is de eigenaar? Zeker bij bedrijven waar langer persoonlijk contact zal zijn zoals een accountant of therapeut vinden mensen het prettig om van tevoren al een fijn gevoel bij iemand te hebben.
  3. Hoe ziet het bedrijfspand eruit? Als ik naar een bedrijf toe ga, zoek ik van tevoren ook altijd op hoe het eruit ziet. Mijn navigatie brengt me wel naar het juiste adres, maar het is erg prettig om van tevoren te zien hoe het eruit ziet, dan weet ik zeker dat ik goed zit!
  4. Hoe is de bedrijfssfeer? Tja… dat is een lastige! Hoe laat je dat nou op foto’s zien? Stel dat je een vacature hebt, dan wil je je toekomstige medewerker toch laten zien wat voor fijne kantoorsfeer jullie hebben? Is het een gezellig team, is het kantoor een urban jungle of hebben jullie een andere bijzondere inrichting? Super om dit op de website te laten zien!sfeerfoto kantoor

Zo zie je maar dat bedrijfsfotografie een breed begrip is; het gaat om statische en dynamische beelden. Van zakelijke portretfotografie naar het vastleggen van de bedrijfssfeer en geen bedrijf is hetzelfde, maar dat vind ik juist ontzettend leuk! Ik vind het iedere keer weer super om de visie en het imago van een bedrijf vast te leggen.

 

Vertel de fotograaf wat je wilt

Of je nu met mij of met een andere fotograaf een zakelijke fotoshoot gaat houden; het is belangrijk dat jij laat weten wat je van het eindresultaat verwacht. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat je ‘mooie foto’s’ verwacht, want dat lijkt mij duidelijk als je een fotoshoot boekt. Maar wees specifiek in welke elementen of mensen je op de foto wilt, wat moeten die mensen doen, zijn er producten die echt op de foto moeten of dingen die juist niet in beeld mogen komen? Als je bij mij een professionele fotoshoot voor je bedrijf boekt, dan zal ik jou alles vragen zodat ik mij kan voorbereiden om de mooiste foto’s te maken, dus daar hoef jij je vooral geen zorgen over te maken. Maar een fotograaf is een fotograaf en kan meestal geen gedachten lezen, dus wees vooral duidelijk in welke zakelijke uitstraling de foto’s moeten weergeven. Ben je niet zo goed in woorden? Maak een moodboard met de sfeer die jij graag wilt.

Voordelen van een professionele fotograaf

Lachende fotograaf met camera leunend op schouderJe kunt zelf natuurlijk foto’s maken met je mobiel, of misschien wil je nichtje die een goede camera schijnt te hebben wel even wat foto’s maken.. Voor af en toe op je social media kan dit (in zekere mate) wel, maar voor op je website niet. Het voordeel van professionele foto’s is dat deze foto’s goed belicht zijn, rechte lijnen hebben, mooie kleuren en een goede compositie hebben. Daarmee kom je professioneler over en dat geeft vertrouwen. Als ervaren fotograaf weet ik ook precies waar ik tijdens een fotoshoot op moet letten, zie ik dingen die een ander niet zou zien en spring daar direct op in. Daardoor krijg je het beste eindresultaat. Dat is toch wat je wilt?


Gebruik geen stockfoto’s

flatlay laptop en mobielIk zal niet direct afgeven op stockfoto’s, want er zitten echt hele mooie foto’s bij. Het nadeel is bekend: dezelfde foto’s kunnen gebruikt zijn voor een ander bedrijf en dat kan voor verwarring zorgen en daarmee geef je niet aan dat je uniek bent. Ik begrijp dat je met stockfoto’s wel de gewenste uitstraling kunt geven aan bijvoorbeeld je website, maar toch staan er geen mensen en producten op die echt bij jouw bedrijf horen. Je potentiële klant ziet dit ook en zal niet de klik voelen die misschien nodig is om contact met jouw bedrijf op te nemen. Zonde! Hoe gaaf is het om EIGEN zakelijke foto’s te hebben, waar je dit wel mee kunt bereiken?

Kortom: het loont om een bedrijfsfotoshoot te boeken! Je trekt daardoor het juiste publiek aan, geeft je meer zichtbaarheid en je straalt professionaliteit uit. De foto’s die ik van jouw bedrijf maak zijn niet alleen geschikt voor de website maar ook voor flyers, bedrijfsmagazines, portfolio’s en promotiedoeleinden.

Wil jij dit ook? Neem dan vrijblijvend contact met mij op, dan maken we een afspraak om kennis te maken en de wensen door te nemen.

Kijk dan voor meer informatie:

Bedrijfsfotografie

Zakelijke portretfoto medewerkers

en neem via onderstaand contactformulier contact met mij op voor het maken van een afspraak.

    Uw naam

    Uw bedrijfsnaam

    Uw e-mail

    Uw telefoonnummer

    Ik heb je gevonden via

    Onderwerp

    Uw bericht